Urząd Stanu Cywilnego

Urząd Stanu Cywilnego w Stawigudzie realizuje zadania z zakresu:


Stanu Cywilnego:

• Rejestracji w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły na terenie Gminy Stawiguda;
• Rejestracji w rejestrze stanu cywilnego urodzeń, małżeństw i zgonów, które nastąpiły za granicą i nie zostały tam zarejestrowane lub nie jest tam prowadzona rejestracja stanu cywilnego;
• Transkrypcji i odtwarzania w rejestrze stanu cywilnego zagranicznych aktów stanu cywilnego;
• Korygowania, uzupełniania i aktualizowania danych zawartych w rejestrze Pesel;
• Przyjmowania na podstawie kodeksu rodzinnego i opiekuńczego i ustawy Prawo
o aktach stanu cywilnego oświadczeń o uznaniu ojcostwa, o wyborze lub zmianie imienia dla dziecka, o wyborze lub zmianie nazwiska dla dziecka, o wstąpieniu w związek małżeński, o wyborze nazwiska noszonego po zawarciu małżeństwa oraz nazwiska dzieci zrodzonych z małżeństwa; o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem związku małżeńskiego, oświadczeń małżonków, że dziecko będzie nosić takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko;
• Przyjmowania i rejestracji oświadczeń o uznaniu ojcostwa w rejestrze uznań;
• Wydawania zaświadczeń potwierdzających uznanie ojcostwa;
• Nadawania numeru Pesel noworodkom urodzonym na terenie gminy;
• Aktualizowania aktów stanu cywilnego poprzez wpisywanie wzmianek dodatkowych na podstawie prawomocnych orzeczeń sądowych, ostatecznych decyzji administracyjnych, odpisów aktów stanu cywilnego oraz innych dokumentów mających wpływ na treść lub ważność aktu;
• Zamieszczania przypisków pod aktami stanu cywilnego;
• Prostowania i uzupełniania aktów stanu cywilnego;
• Unieważniania aktów stanu cywilnego błędnie zarejestrowanych w rejestrze stanu cywilnego z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru;
• Unieważniania wzmianek dodatkowych dołączonych do niewłaściwego aktu lub błędnie sporządzonych z przyczyn technicznych lub w wyniku niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru stanu cywilnego;
• Migracja aktów stanu cywilnego, wzmianek dodatkowych, przypisków oraz adnotacji do rejestru stanu cywilnego;
• Unieważniania aktów stanu cywilnego błędnie przeniesionych do rejestru stanu cywilnego z przyczyn technicznych, niewłaściwego zastosowania funkcjonalności rejestru albo na skutek omyłki pisarskiej;
• Prowadzenia, zabezpieczenia i konserwacji zbioru ksiąg stanu cywilnego;
• Prowadzenia, zabezpieczenia i konserwacji zbioru akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
• Przenoszenia aktów stanu cywilnego sporządzonych w księgach i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego jako odwzorowanie cyfrowe;
• Wydawania kserokopii z ksiąg stanu cywilnego i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego;
• Wydawania zaświadczeń o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego;
• Przekazywania aktów stanu cywilnego i akt zbiorowych rejestracji stanu cywilnego do archiwum państwowego po upływie okresów ich przechowywania;
• Wydawania odpisów zupełnych, skróconych i wielojęzycznych aktów stanu cywilnego z rejestru stanu cywilnego;
• Wydawanie wielojęzycznego standardowego formularza z zakresu stanu cywilnego zgodnie z artykułem 7 rozporządzenia Parlamentu UE 1016/1191;
• Wydawania zaświadczeń o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby;
• Wydawania zaświadczeń o stanie cywilnym z rejestru stanu cywilnego;
• Wydawanie zaświadczeń o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
• Wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą przez obywatela polskiego;
• Prowadzenie rejestru blankietów do wydawania aktów oraz zaświadczeń stanu cywilnego zgodnie z ustawą o dokumentach publicznych;
• Przyjmowania zapewnień o nieistnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
• Prowadzenia terminarza ślubów;
• Organizowania uroczystości zawarcia związku małżeńskiego w Sali Ślubów Stawiguda;
• Wydawania zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa;
• Wydawania zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa;
• Wydawania zaświadczeń stwierdzających, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo;
• Przyjmowania zgłoszeń o jubileuszu długoletniego pożycia małżeńskiego i inicjowanie wszczęcia przez Wojewodę Warmińsko-Mazurskiego procedury odznaczenia jubilatów Medalem za Długoletnie Pożycie Małżeńskie;
• Prowadzenia postępowań wyjaśniających w sprawach odmowy:
• przyjęcia oświadczenia o uznaniu ojcostwa,
• przyjęcia oświadczeń o wstąpieniu w związek małżeński,
• wydania zaświadczenia o braku okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa,
• wydania zezwolenia na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie małżeństwa,
• sporządzenia aktu małżeństwa po ślubie konkordatowym,
• wydania zaświadczenia stwierdzającego, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć małżeństwo,
• dołączenia wzmianki lub przypisku na podstawie orzeczenia organu państwa obcego,
• informowanie stron o prawie zwrócenia się w sprawach wskazanych w lit. a-g do sądu powszechnego;
• Występowania do sądu powszechnego z wnioskami o:
• rozstrzygnięcie wątpliwości czy osoba może zawrzeć małżeństwo,
• prostowanie aktu stanu cywilnego wykraczające poza kompetencje kierownika urzędu stanu cywilnego,
• unieważnienie aktu stanu cywilnego lub dołączonej do niego wzmianki dodatkowej wykraczające poza kompetencje kierownika urzędu stanu cywilnego,
• ustalenie treści aktu stanu cywilnego;
• Wydawania decyzji administracyjnych o odmowie dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego;
• Wydawania decyzji administracyjnych o zmianie imion i/lub nazwisk;
• Przyjmowania i realizacji zleceń innych urzędów stanu cywilnego i organów właściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz wysyłanie własnych zleceń dotyczących aktualizacji rejestru stanu cywilnego;
• Przyjmowania i realizacji zleceń innych urzędów stanu cywilnego i organów właściwych w sprawach ewidencji ludności i dowodów osobistych oraz wysyłanie własnych zleceń dotyczących usunięcia niezgodności w rejestrze Pesel;
• Prowadzenia korespondencji z organami administracji publicznej i instytucjami
w sprawie zapisów w aktach stanu cywilnego;
• Pozyskiwania i przekazywania danych dla potrzeb statystyki publicznej;
• Obsługi w zakresie opłaty skarbowej uiszczanej w sprawach związanych z rejestracją stanu cywilnego;


Ewidencji Ludności:

• Prowadzenie rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców,
• Dokonywanie rejestracji danych oraz aktualizacji w rejestrze PESEL w zakresie właściwości rzeczowej wójta gminy o której mowa w art. 10 ustawy lub przekazywanie ich w formie papierowej w przypadku braku możliwości przekazania w formie elektronicznej,
• Sprawdzanie danych w rejestrze PESEL oraz rejestrze mieszkańców oraz usuwanie niezgodności w zakresie swoich kompetencji lub powiadamianie organu właściwego oraz osoby której dane były sprawdzane,
• Występowanie o nadanie numeru PESEL za pomocą systemu teleinformatycznego, w zakresie właściwości rzeczowej wójta gminy,
• Występowanie o zmianę numeru PESEL za pomocą systemu teleinformatycznego,
• Zmiana statusu cudzoziemca (UKR) oraz aktualizacji dokumentu tożsamości cudzoziemca;
• Prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem w miejscu pobytu stałego lub czasowego, wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego lub czasowego, zgłoszeniem wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej oraz powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej obywateli polskich, w tym wydawanie zaświadczeń o zameldowaniu na pobyt stały lub czasowy,
• Prowadzenie spraw związanych z wymeldowaniem obywateli polskich, którzy opuścili miejsce pobytu stałego albo opuścili miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnili obowiązku wymeldowania się,
• Prowadzenie spraw związanych z zameldowaniem w miejscu pobytu stałego lub czasowego, wymeldowaniem z miejsca pobytu stałego lub czasowego cudzoziemców, w tym wydawanie zaświadczeń,
• Prowadzenie spraw związanych z wymeldowaniem cudzoziemców, którzy opuścili miejsce pobytu stałego albo opuścili miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnili obowiązku wymeldowania się,
• Wydawanie zaświadczeń zawierających pełny odpis danych, dotyczących wnioskodawcy przetwarzanych w rejestrze mieszkańców oraz rejestrze zamieszkania cudzoziemców, w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego,
• Wydawanie wielojęzycznego standardowego formularza z zakresu ewidencji ludności zgodnie z artykułem 7 rozporządzenia Parlamentu UE 1016/1191,
• Udostępnianie danych jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru zamieszkania cudzoziemców w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego,
• Prowadzenie spraw związanych z udostępnieniem danych z rejestru mieszkańców za pomocą urządzeń teletransmisji danych uprawnionym podmiotom,
• Wprowadzanie lub zmiana danych kontaktowych osoby, prowadzona na wniosek, w Rejestrze Danych Kontaktowych;
• Przyjmowanie i rejestracja wniosków o zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL, wydawanie zaświadczeń o historii zastrzegania numeru PESEL;
• Nadzorowanie wniesienia odpłatności jeśli udostępnienie danych lub wydanie zaświadczenia jej podlega.

Dowodów Osobistych

• Przyjmowanie wniosku od osoby uprawnionej do posiadania dowodu osobistego lub w przypadku osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych od rodzica, opiekuna prawnego lub kuratora,
• Wydawanie dowodu osobistego uprawnionym do tego osobom, lub odmowa wydania w przypadkach przewidzianych w ustawie,
• Nadawanie lub zmiana PIN-ów do certyfikatów elektronicznych zawartych w dowodzie osobistym;
• Przyjmowanie zgłoszeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego, przez uprawnione do tego osoby, oraz wydawanie zaświadczeń o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego,
• Unieważnianie dowodu osobistego w przypadkach przewidzianych w ustawie,
• Stwierdzanie nieważność dowodu osobistego wydanego osobie, która we wniosku o jego wydanie podała nieprawdziwe dane,
• Wprowadzanie danych do Rejestru Dowodów Osobistych,
• Przechowywanie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi,
• Wydawanie zaświadczeń zawierających pełny odpis danych, dotyczących wnioskodawcy przetwarzanych w Rejestrze Dowodów Osobistych, w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego,
• Udostępnianie lub odmowa udostępnienia danych z Rejestru Dowodów Osobistych w trybie jednostkowym w zakresie posiadanego dostępu;
• Udostępnianie dokumentacji związanej z dowodami osobistymi znajdującej się w posiadaniu urzędu gminy uprawnionym podmiotom;
• Nadzorowanie wniesienia opłaty jeśli udostępnienie danych lub wydanie zaświadczenia jej podlega.

Rejestru Wyborców:

• Przyjmowanie wniosków dotyczących wpisania/ skreślenia do rejestru wyborców Gminy Stawiguda i ich rejestracja w Centralnym Rejestrze Wyborców;
• Bieżące prowadzenie kartotek wyborców ujętych na wniosek w CRW lub skreślonych z CRW;
• Aktualizacja geografii spisowej;
• Rejestracja zawiadomień z sądu oraz trybunału stanu w Centralnym Rejestrze Wyborców;
• Prowadzenie spraw związanych z reklamacją nieprawidłowości w rejestrze wyborców;
• Przekazywanie danych do ministra właściwego do spraw wewnętrznych danych na temat obywateli UE korzystających z praw wyborczych na terenie gminy;
• Sporządzenie i aktualizacja spisu wyborców oraz przekazywanie spisu przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej;
• Udostępnienie rejestru wyborców na pisemny wniosek do wglądu w urzędzie gminy,
• Sporządzanie i wydawanie decyzji o dopisaniu wyborcy do rejestru na ich pisemny wniosek,
• Wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania,
• Sporządzanie aktów pełnomocnictwa oraz przyjmowanie jego wycofania;
• Wykładanie spisu wyborców przed wyborami w urzędzie gminy oraz powiadamianie o tym fakcie wyborców;
• Prowadzenie spraw związanych z reklamacją nieprawidłowości w spisie wyborców;
• Udzielanie wyborcom niepełnosprawnym informacji o ich prawach;
• Prowadzenie spraw głosowania korespondencyjnego.

Agroturystyki:
• Prowadzenie i aktualizacja rejestru wpisów do ewidencji obiektów świadczących usługi hotelarskie, nie będących obiektami hotelarskimi Wójta Gminy Stawiguda;
• Wydawanie zaświadczeń z rejestru usług hotelarskich terenu Gminy Stawiguda;
• Zgłaszanie obiektów świadczących usługi hotelarskie na terenie Gminy Stawiguda do GUS.


Zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych:
92. Przyjmowanie wniosków i wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;
93. Przyjmowanie oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych oraz rozliczanie płatności;
94. Przygotowywanie i wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz decyzji o wygaszeniu sprzedaży;
95. Przeprowadzanie kontroli w punktach sprzedaży alkoholu.

Urząd Stanu Cywilnego w Stawigudzie obsługuje interesantów w godzinach:
• Poniedziałek: 7:15 - 16:15
• Wtorek - Czwartek: 7:15 – 15:15
• Piątek: 7:15 - 14:15

Stanowiska

Inspektor

Zastępca kierownika

Kontakt

tel. 89 512 61 65
e-mail: usc@stawiguda.pl

Dokumenty

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Dokument wytworzony przez: Urząd Stanu Cywilnego
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Małgorzata Kołakowska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 czerwca 2010 12:57
Dokument wprowadzony do BIP przez: Radosław Ratajczyk
Ilość wyświetleń: 11782
11 lipca 2025 11:44 (Witold Obarski) - Aktualizacja danych stanowiska: Zastępca kierownika.
26 stycznia 2025 23:41 (Witold Obarski) - Zmiana danych jednostki.
26 stycznia 2025 23:37 (Witold Obarski) - Zmiana danych jednostki.
Zatrzymaj banner przewijany