W celu uzyskania zaświadczenia osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo za granicą jest obowiązana:
1. Złożyć wniosek o wydanie zaświadczenia potwierdzającego możność zawarcia związku małżeńskiego
2. Przedstawić dokument stwierdzający tożsamość
3. Złożyć pisemne zapewnienie, że nie wie o istnieniu okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
4. Załączyć do wniosku dokument potwierdzający stan cywilny przyszłego małżonka
5. Załączyć do wniosku kserokopię strony paszportu zawierającą dane przyszłego małżonka: jego nazwisko, imię (imiona), płeć, miejsce i datę urodzenia, obywatelstwo,
6. Załączyć do wniosku oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej; dowód zapłaty może mieć formę wydruku potwierdzającego dokonanie operacji bankowej.
W przypadku braku tłumacza przysięgłego języka obcego na terytorium RP dokument zagraniczny potwierdzający stan cywilny w języku obcym może zostać przetłumaczony przez konsula lub uprawnionego pracownika przedstawicielstwa dyplomatycznego państwa obcego na terytorium RP.
Nie wymagają tłumaczenia odpisy skrócone aktów urodzeń, małżeństw i zgonów na drukach wielojęzycznych wystawione zgodnie z Konwencją nr 16 dotyczącą wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego, sporządzoną w Wiedniu 8 września 1976r.
Urząd Stanu Cywilnego w Stawigudzie ul. Olsztyńska 10
pok. 4 (piętro) - kierownik USC: Małgorzata Kołakowska
Informacja: tel. (89) 512 61 65 lub (89) 512 64 75 w. 1108
adres email: m.kolakowska@stawiguda.pl; usc@stawiguda.pl
Zaświadczenie potwierdzające, że zgodnie z prawem polskim można zawrzeć związek małżeński w dowolnym Urzędzie Stanu Cywilnego na terenie kraju.
Opłata skarbowa za wydanie zaświadczenia 38 zł
Rachunek Bankowy do wnoszenia opłat skarbowych:
Gmina Stawiguda
12 8823 0007 2001 0100 1973 0004
Osobom, których akty urodzeń/małżeństw/zgonów współmałżonków znajdują się w USC w Stawigudzie oraz osobom, których wszystkie w/w akty stanu cywilnego zostały przeniesione do Rejestru Stanu Cywilnego zaświadczenie wydawane jest od razu.
Osobom, których w/w akty stanu cywilnego znajdują się w innym USC i nie zostały jeszcze przeniesione do rejestru stanu cywilnego zaświadczenie zostanie wydane do 10 dni roboczych.
Zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy od dnia jego wydania.
Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego
Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
Wniosek do Sądu Rejonowego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia doręcznia pisma Kierownika USC o przyczynach odmowy wydania zaświadczenia.
Osoba zamierzająca zawrzeć małżeństwo za granicą powinna przede wszystkim zwrócić się do urzędu właściwego ze względu na miejsce planowanej uroczystości celem zasięgnięcia informacji nt. dokumentów niezbędnych do zawarcia związku małżeńskiego.
Obywatele polscy przebywający poza granicami RP o wydanie zaświadczenia mogą ubiegać się za pośrednictwem konsula RP. Tam uzyskają niezbędne informacje oraz uiszczą należne opłaty bez konieczności przyjazdu do Polski.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Gminy Stawiguda